La vie en France - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Aafje Wardenaar - WaarBenJij.nu La vie en France - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Aafje Wardenaar - WaarBenJij.nu

La vie en France

Door: Aafje

Blijf op de hoogte en volg Aafje

23 November 2014 | Frankrijk, Brest

Lief Nederland,

Mijn laatste blogje is alweer een tijdje geleden, want ik heb het zo druk gehad! Sinds mijn vorige blog ben ik twee keer afgereisd naar het zuiden voor twee verschillende seminaires, en ik ben ook nog eens verhuisd. Nu ik een beetje gesetteld ben op mijn nieuwe plek en ook eindelijk internetverbinding heb, wordt het tijd om jullie even te laten weten dat het goed met me gaat :)

De eerste van de twee seminaires was er een van sve France, dat wil zeggen dat er allemaal mensen waren die via dezelfde weg (Service Volontaire Européen, ofwel European Voluntary Service) in Frankrijk zijn als ik. Mensen uit heel Europa dus, die allemaal verschillende projecten hadden, hoewel er ook een aantal waren van Compagnions Batisseurs uit andere steden. We kregen allerlei workshops over dingen als cultuurshock, het leren van de taal en wat te doen als je problemen krijgt. Een heel nuttige en vooral ook hele leuke week waarin ik veel leuke mensen heb leren kennen die ik zeker nog ga zien tijdens mijn tijd in Frankrijk. Ook erg fijn aan deze week was, dat alles tweetalig was, Frans en Engels. Na een maand in Frankrijk verstond ik al best wat, vooral omdat ze duidelijk spraken, maar een vertaling is toch wel erg fijn. Iets wat ze tijdens de tweede seminaire die ik heb gehad in oktober, een landelijke seminaire voor long-term vrijwilligers van Compagnons Batisseurs, niet zo goed begrepen hadden. De buitenlanders waren in de minderheid, dat wel, ik denk dat we ongeveer 5 van de 25 niet-Frans waren. Daar hadden ze dus (op zn Frans) ook niet echt rekening mee gehouden, waardoor ik en een aantal anderen hele delen van deze seminaire gemist hebben. Langzaam praten doen ze in Frankrijk namelijk ook niet aan. Maargoed, behalve dat was het wel leuk om andere vrijwilligers van CB te ontmoeten, waaronder een aantal die ik al kende van de andere seminaire, en met hen samen te werken. We hebben 3 dagen gewerkt aan het opknappen van een oude theaterzaal in het "chateau" waar we waren. Interessant om eens met andere mensen te werken en nieuwe dingen te doen.

De week na het seminaire moesten ik en mijn huisgenootje en collega-vrijwilliger Lucie verhuizen. We woonden in een heel groot appartement samen, wat helaas te groot (en te duur..) werd omdat Lucie en ik dit jaar maar met zn tweeën zijn. We zijn verhuisd naar een 'foyer de jeunes travailleurs', een soort van heel groot studentenhuis, waar iedereen zijn eigen studiootje heeft maar waar ook gezamenlijke activiteiten worden georganiseerd en een gezamenlijke keuken is. Ik vond dat nogal stom klinken, we hadden eerst samen een heel fijn appartement en nu moesten we naar 2 studio's waar we apart kwamen te wonen, maar uiteindelijk valt het mee. We hebben een grote en een kleinere studio, en we eten altijd samen in de grote dus uiteindelijk is het wel prima zo.

Mijn nieuwe adres:
138 Rue Robespierre
29200 Brest
France

Mijn werk bevalt me nog steeds heel goed. We werken inmiddels met een redelijk groot team, 3 animateurs techniques, 2 long-term vrijwilligers en 3 lokale vrijwilligers die een half jaar blijven. De afgelopen tijd hebben we hele interessante dingen gedaan. Zo hebben we een lavoir opgeknapt, dit is zo'n ouderwetse wasplaats die je over heel Frankrijk in kleine dorpjes ziet. In Brest bestaan er nog een aantal en een van die gingen we opknappen. Samen met een andere organisatie, 'vert le jardin' (een woordgrapje, 'vers le jardin' betekent iets als 'naar de tuin', en vert betekent groen), hebben we de klimop verwijderd en daarna de voegen van de muren rond het bad vernieuwd, aangezien die niet zo goed bestand waren tegen regen (niet zo handig in Bretagne..). Ook hebben we een halve dag gewerkt bij de mensen van Vert le Jardin en zij een halve dag bij ons. Een ander bijzonder project waar we mee bezig zijn is het renoveren van een huis op het platteland, net buiten Brest. Dit huis is niet geïsoleerd (!) en er is geen badkamer en wc (!!). We gaan de plafonds van alle kamers isoleren, deels de elektriciteit in de kamers opnieuw aanleggen en een badkamer bouwen. Super interessant! Het zijn hele schattige oude mensjes die het heel gezellig vinden dat er nu elke dag een groep mensen op de stoep staat die komen klussen en waar ze mee kunnen kletsen. Ik kan inmiddels ook steeds beter kletsen, want met mijn Frans gaat het steeds beter. Met Lucie spreek ik inmiddels eigenlijk bijna alleen nog maar Frans, en ook op het werk spreekt niemand meer Engels tegen me. Heel erg lastig is het nog wel als er veel mensen zijn, bij meer dan 2 of 3 vergeet men al snel dat er iemand bij is die niet alles verstaat en gaat het heel erg snel. De Fransen zijn niet zo gewend aan buitenlanders, en al helemaal niet aan buitenlanders die de taal niet spreken en dat is soms wel lastig. Maar ik merk dat ik alles al veel beter begrijp dan in het begin, dus ik heb er wel vertrouwen in :)

Het gaat dus best wel goed met me in het verre Brest! Hoewel het weer steeds slechter wordt (regennn), voel ik me steeds meer op mijn plek in deze stad. Langzaam ontdek ik samen met Lucie leuke winkeltjes, cafeetjes en marktjes in Brest en wordt het steeds een beetje meer mijn stad. Ook tussen de Fransen voel ik me steeds een beetje meer thuis: ik probeer vrolijk mee te ratelen in het Franse tempo (met 5 fouten per zin, maar als ze me maar begrijpen toch? :) ), vind het inmiddels heel normaal om mijn collega's elke ochtend twee zoenen op de wang te geven (rare Fransen) en kan inmiddels al niet meer zonder warme lunch. Best leuk hier :) Maar ik mis jullie ook hoor, dus ik ben heel blij om met kerst toch nog even voor 10 dagen naar Nederland te komen :) Om overigens voor oud&nieuw terug naar Frankrijk te gaan, want dat vier ik in Parijs! :D

Tot snel, en liefs uit la France,
Aafje


  • 23 November 2014 - 17:32

    Mandy:

    Aafje!!

    Leuk weer om te lezen. Ben blij dat het je bevalt en dat je anderen gelukkig maakt :). Ook mooi dat je je steeds beter thuis voelt in Brest.
    Enne, wanneer ben je precies in NL?

    X

  • 23 November 2014 - 18:56

    Aafje Wardenaar:

    21 tot 31 december ben ik in NL! :)

  • 23 November 2014 - 21:11

    Joke:

    Wat heerlijk om weer wat van je te horen Aafje. Je beleeft leuke dingen. En je hebt het naar je zin. Die Franse taal he. Ja ik vind het altijd lekker om Frans te spreken, is een mooie taal, maar wel moeilijk. Vooral omdat ze zo snel praten. Mijn ervaring is dat ik me meestal wel een beetje duidelijk kan maken als ik wat van het ene zelfstandige naamwoord naar het andere hops. Net wat je zegt. dan begrijpen ze het meestal wel. Maar jij gaat er nog veel meer van leren.
    Zo, en kan het zo regenen daar in Brest. Tja. Dan ga je nu de winter in en zal het wel niet de laatste bui zijn... Sterkte.

    Hier gaat alles goed. Mea (2 juli) groeit goed en was zich van de week aan het omrollen. Een vrolijk meisje. Lisa en Bas zijn erg gelukkig samen. En dan Lexi (23 september) Gaat nu ook erg lekker. Had in het begin last van buikpijn. Daar is wat op gevonden en ze is nu een vrolijk meisje. Die lekker lacht als ze je ziet. ook Sas en Peter zijn helemaal in de wolken. Kian had een goed tussenrapport (groep 3) . Begrijpt alles snel en kan al heel goed rekenen. Ook Senna gaat lekker (groep 2, dec 5 jaar) Zal als jonge leerling naar groep 3 gaan in auiustus, maar ze ontwikkelt zich heel snel dus dat zal wel goed komen. Verder zijn Jan en ik de bovenverdieping aan het laminaten (de vloerbedekking was af. ) en dan meteen maar alles opnieuw schilderen en witten. Hoop dat het met Sinterklaas klaar is.

    Sinterklaas met de Wardenaren is dit keer in de Molenweg.Het wordt echt te druk voor opa en oma. We hebben uiteraard weer bij Jaap op zijn verjaardag de lootjes getrokken. Nu gaan we met oud en nieuw naar Schellinkhout toe. Beetje omgedraaid dus. Met Kerst gezellig bij je vader en Astrid. We zien je dan , begrijp ik.

    Heel veel liefs vanuit Heerhugowaard.
    Groeten van Joke

  • 23 November 2014 - 21:14

    Wilco:

    Jeej, nieuws van Aafje :)! Mooi dat het goed met je gaat. Ik ga wel jaloers zijn op je Frans denk ik ;) en jeej, we kunnen je dus over een maandje weer even zien :)!

  • 23 November 2014 - 22:16

    Aafje Wardenaar:

    Lief je reactie Joke! Hartstikke fijn om te horen dat het goed gaat met alle Vadertjes. Heb heel veel zin om mijn nieuwe achternichtjes te zien met kerst! Heel veel plezier met Sinterklaas (dat mis ik wel hoor). Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aafje

Actief sinds 27 Aug. 2009
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 24008

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 01 September 2015

Vrijwilligen in la France!

22 Augustus 2012 - 24 December 2012

Erasmus in Galway

07 Mei 2010 - 28 Juni 2010

Travelling & working @ Thailand =D

16 September 2009 - 23 December 2009

koeien melken in Ierland!

Landen bezocht: